Козацькі розваги

Виховний захід на  тему :

Козацькому роду нема переводу!

Мета: ознайомити дітей з періодом козаччини; збагачувати знання учнів про історію українського народу;
виховувати у дітей шанобливе ставлення до власної історії і спонукати до наслідування кращих козацьких рис (добродушності, безкорисності, товариськості), повагу до козаків, гордість за український народ, любов до Батьківщини.


1-ша ведуча: Україно, ти моя молитва,
 Ти моя розпука вікова.
 Гримотить над світом люта битва
 За твоє життя, твої права.

2-га ведуча: Задивляюсь у твої зіниці
 Голубі й тривожні, ніби рань.
 Крешуть з них червоні блискавиці
 Революцій, бунтів і повстань.

1. Ведучий. У літописі українських земель є славний період козаччини, який тривав майже триста років. Козацтво стало організованою військовою силою, яка боронила наші землі від варварських нападів турків і татар. Козаки були сміливими, дисциплінованими, витривалими, гордими і вільними людьми.
2.Ведуча. 14 жовтня в Україні відзначають День українського козацтва. Це дуже важливе свято для нашого народу, адже козацтво відіграло вирішальну роль у становленні нашої держави.
3. ведуча: У минулому українського народу було таке неповторне і 
 легендарне явище, як Запорізька Січ. Це про неї Гоголь писав: 
 «Так ось вона, Січ! Ось те гніздо, звідки вилітають усі ті горді й 
 дужі, як леви. Ось звідки розливається воля й козацтво на всю 
 країну!»
Пісня
Гей, ви, козаченьки.
Вітер в чистім полі –
Научіть нащадків
Так любити волю.
Крутобока наша доля,
Не вода в ній – кров тече,
Козаку найперше – воля,
Козаку найперше – честь.
Гей, ви, козаченьки,
Спомин з мяти-рути
Научіть минулу славу
Повернути.

4 ведуча:
Сьогодні свято, змагання нині,
                Сьогодні все козацтво тут як тут,
                  А на майдані радість лине,
                   Козацькі ігри всіх нас ждуть
3.  ведуча : А тепер дітей козацького роду
                   У наше коло викликаємо. Розпочинаємо змагання « Козацькі забави»
А ось і наша славна козацька старшина: поважна та авторитетна
Директор школи – Безпятчук Наталія Вікторівна
Заступник директора з навчально – виховної роботи – Оцупок Людмила Володимирівна
Вчитель історії – Коваль Тетяна Іванівна. Педагог організатор – Бондарчук Валентина Василівна.
Допомагати в проведенні змагань будуть Вчителі фізкультури – Звірук Сергій Васильович, Яворенко Сергій Миколайович, Пасєка Роман Юрійович
4 ведучий. Кожен козак повинен був знати своє місце в строю, займати його швидко, не заважаючи іншим.
Конкурс 1 « Стройові вправи».  Максимальна кількість балів – 3
Учасники виходять на плац крокуючи з піснею

4 ведучий : А зараз до вашої уваги сценка « Військове виховання»
Військове виховання
У сценці беруть участь солдатів, сержант, прапорщик, капітан і дружина капітана. Йде прапорщик. Бачить, що солдат віджимається від підлоги, а поруч стоїть сержант і рахує.
Прапорщик: Сержант! Що тут відбувається? Що за нестатутні відносини?! Ти сам давно сержантом став?! Забув, коли в учебці віджимався? А ну, упор лежачи прийняв! І раз, два, раз, два ...
Сержант починає віджиматися від підлоги. В казарму входить капітан і бачить, що сержант віджимається, а прапорщик стоїть поруч і рахує.
Капітан: Відставити! Що тут відбувається!?
Прапорщик: Товаришу капітане ...
Капітан перебиває прапорщика.
Капітан: Та знаю я, що ти мені зараз розповіси! Ти ж мені зараз напрядеш сім мішків вовни! Ми зараз тобі цей талант вилікуємо. Упор лежачи прийняти!
Прапорщик знехотя виконує наказ.
Капітан: Раз! Два! Три! ...
У казармі з'являється жінка. Вона рішуче підходить до капітана.
Дружина капітана: Ось він де! Я його додому чекаю, борщ вп'яте розігріваю, а він тут розважається. І добре, коли б ще гроші тут заробляв! Краще удома що зробив! До сина в щоденник давно заглядав?!
Капітан: Та я тут солдат виховую.
Дружина капітана: А я тебе буду виховувати. Упор лежачи прийняв! Раз! Два! Три!
Капітан починає віджиматися.

3 ведуча: Зазвичай козаки вміли гарно залицятися до дівчат.
Конкурс 2 « Взуй козаче , козачку». Конкурс оцінюється 3 балами.
Зараз їм потрібно взяти дівчину на руки, швидко знайти взуття своєї козачки та взути її, не впустивши з рук дівчини та затанцювати з нею український танок.

3 ведуча:Кожен козак повинен уміти вправно поводитися зі зброєю, влучно стріляти.
 Конкурс 3 « Стрільба з пневматичної зброї». Кількість балів = балам на мішені. Запрошуємо по 1 учаснику від команди.
А тим часом вас вітає ансамбль « Дударик»

1 ведуча: Гей, козак! Ставай, тремти!
Дай я з тебе посміюся.
Хто вправніший: я чи ти –
Подивлюся, подивлюся!
Конкурс 4 «Повторити вправу»
 Учасник команди виконує довільну вправу. Суперники по черзі повинні повторити.
4 бали - все повторив, демонстратору  – 0 балів.
Якщо ніхто не повторив: демонстратор – 4 бали, всі – 0 балів.

2 Ведучий. Козаки не тільки уміли воювати, а й вміли відпочивати, серед них немало було таких, що вміли гарно співати , грати на різних інструментах, Команди по черзі представляють свій конкурсний номер української народної творчості. Отже, конкурс «Козацькі таланти».
Конкурс 5  «Козацькі таланти» максимальна оцінка – 10 балів

3 ведучий В отамани зазвичай вибирали найрозумніших та найвправніших козаків.
Конкурс 6 « Отаманів» Капітани виходять і вибирають по черзі питання.
Вікторина  максимальна оцінка – 4бали
1.     До основних завдань козаків входила боротьба з…(татарами, турками, поляками)
2.     Першим козацьким ватажком був –...(Б.Вишневецький)
3.     Богдан Хмельницький очолив визвольну війну українського  народу у …(1648) році
4.     Про яку деталь козацького вбрання казали: «Широкі, як Чорне море». (Шаровари).
5.     А чи знаєте ви ім`я дивовижного гетьмана – силача, який легко міг зламати руками підкову? (Іван Підкова)
6.     Що таке литаври?  ( музичний інструмент)
7.     Як називається козацький прапор? (хоругви)
8.     Що означає взяти на абордаж? ( тактика морського бою)
9.     Чому козаки носили зачіску « оселедець»? (ангели за нього потягнуть на небеса)
10.           Коли було зруйновано останню козацьку січ? ( 1775)
11.           Скільки всього було січей? (8)
12. Поясніть значення козацьких назв: • Бунчук. (Довга палиця із золотим яблуком на кінці. Від яблука відходять два-три кінські хвости)

• Булава. (Кулясте потовщення на кінці палиці, символ влади кошового отамана)
• Гетьман. (Старший, головний, «кошовий отаман»)
13. Правила прийому на січ
Так, дійсно, наші хлопці добре знають умови прийому на Січ.
1. Знання української мови.
2. Бути православним і знати Біблію.
3. Вміло володіти зброєю.
4. Бути неодруженим.
5. Дотримуватись традицій товариства, вірності йому.
14. Як називали співака, хранителя  бойової слави? (Кобзар)
15. Назвіть масляну речовину якою козаки змащували чоботи? ( Дьоготь)
4 ведуча: Отамани мали бути не тільки розумними, а й надзвичайно сильними.
Перевіримо, наскільки ви сильні
Конкурс « Підтягування»  Кількість підтягувань = кількості балам

1 ведуча: Кожен козак мав гострий зір та вмів влучити в ціль за будь – яких перешкод.
Конкурс 7 «Влучити в ціль»  максимальна кількість балів - 4
Учасник команди оббігає 10 разів навколо м’яча, не відриваючи від нього руки. Після цього наносить удар по наступному м’ячу, який стоїть на позначці. Потрібно попасти в ціль 4 рази.

2ведуча: У кожного козака був вірний товариш – його кінь. Зараз наші відважні козаки повинні намалювати свого улюбленця із зав’язаними очима.
Конкурс 8 « Художній»  максимум – 5 балів
Кожен учасник команди на асфальті, по черзі малює частину коня із зав’язаними очима.
3 ведуча: Козаки характеризувалися згуртованістю. Перевіримо чи згуртовані наші козаки.
 Конкурс 9 « Перетягування канату»
1 місце – 4 бали;
2 – 3
3 – 2
 4 – 1

4 ведуча: Всі козаки повинні вміти робити багато речей, в тому числі – розкладати багаття і вміти його запалити.
Конкурс 10 « Запали ватру».  1 – й- 5 балів,2 – 4 , 3 – 3, 4 – 2бали
Командам потрібно скласти багаття, запалити його, та від свого вогнища підпалити велику ватру. Право першим запалити велику ватру надається тому, в кого першого перегоріла нитка. За правильністю виконання завдання слідкує Яворенко С.М.

Поки команди мудрують над завданням ми вас познайомимо із заповідями козаків:
1 ведуча :ЗАПОВІДІ КОЗАКІВ
1.ЧЕСТЬ І ДОБРЕ ІМ’Я ДЛЯ КОЗАКА ДОРОЖЧІ ЗА ЖИТТЯ.
2. ПО ТОБІ СУДЯТЬ ПРО ВСЕ КОЗАЦТВО І НАРОД ТВІЙ.
3. КОЗАКИ ВСІ РІВНІ У ПРАВАХ.
ПАМ’ЯТАЙ: «НЕМАЄ НІ КНЯЗЯ, НІ РАБА, АЛЕ ВСІ РАБИ БОЖІЇ!»
4. БУДЬ ПРАЦЬОВИТИЙ, НЕ ЛЕДАРЮЙ.
5. СЛУЖИ ВІРНО СВОЄМУ НАРОДУ, А НЕ КЕРМАНИЧАМ.
6. ДОТРИМУЙ СЛОВА. СЛОВО КОЗАКА БАГАТО ВАЖИТЬ.
7. ПОВАЖАЙ СТАРШИХ, ШАНУЙ СТАРІСТЬ.
8. ТРИМАЙСЯ ВІРИ ПРЕДКІВ, ЖИВИ ЗА ЗВИЧАЯМИ СВОГО НАРОДУ.
9. ЗАГИНЬ, А ТОВАРИША ВИРУЧАЙ
                                                                                        
 10. БЕРЕЖИ СВОЮ СІМ’Ю. СЛУЖИ ЇЙ ПРИКЛАДОМ

Ми надіємось , що і сучасні  нащадки будуть дотримуватись заповідей козаків
А зараз до вашої уваги українська пісня у виконанні Анастасії Гук…


 4 ведучий :Слово надається журі

Підведення підсумків .
1Ведуча. Ось і закінчилися наші козацькі забави. Дякуємо всім учасниками за спритність, а глядачам за те, як вони підтримували своїх однокласників. 
2 Ведучий. Будьте гідними козацької слави! Пам’ятайте, що ви є нащадками славних українських козаків. Любіть Україну, шануйте її народ. Хай кожен з вас своїми добрими справами і вчинками доведе, що
РАЗОМ: козацькому роду нема переводу!
Пісня


3 ведучий: Ми всі славно потрудилися, треба поповнити наш організм енергією. В свій час козаки відновлювали свої сили козацькою їжею. Запрошуємо вас до козацького столу скуштувати кулешу та поспівати пісень біля ватри.










Немає коментарів:

Дописати коментар